Cum arată piramida alimentară a copiilor

Cum arată piramida alimentară a copiilor

Cei interesați de o alimentație sănătoasă și mai ales echilibrată, știm cum arată celebra piramidă alimentară. Că nu o respectăm, este cu totul altceva... Dar când vine vorba de copii, lucrurile nu stau la fel. Pe piramidă, vrem să zicem... Specialiștii au actualizat relativ recent piramida alimentară a copiilor, noua „construcție” având șase „etaje” colorate, după cum urmează:

Portocaliu: cereale

Verde: legume

Roșu: fructe

Albastru: produse lactate și alimente bogate în calciu

Violet: proteine

Galben: grăsimi și uleiuri

Lățimea dungilor colorate oferă copiilor o înțelegere vizuală a faptului că dintr-un grup trebuie să consume mai multe porții, iar din altul mai puține.

Copiii aflați în creștere au nevoie de carbohidrați, vitamine, minerale, proteine, fibre și grăsimi. Cu toate acestea, cantitatea fiecăreia dintre aceste componente importante variază în funcție de vârstă și sex. O piramidă alimentară oferă orientări generale pentru a-i ajuta pe părinții să înțeleagă nevoile copiilor și componentele unei diete complete și echilibrate. În general, o dietă echilibrată, cu nutrienți adecvați, trebuie să includă cel puțin 3 până la 5 grupuri alimentare în fiecare masă.

Următoarea listă este, practic, piramida alimentară însă fără imaginea grafică, și arată ce și cât trebuie să mănânce un copil în fiecare zi, din fiecare grupă alimentară.

 

Pâine, cereale, orez și paste: copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de 3 până la 5 porții în fiecare zi, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de 5 până la 7 porții în fiecare zi. O porție înseamnă o felie de pâine, o cană de cereale pentru micul dejun sau o jumătate de cană de orez fiert sau paste.

 

Lapte, iaurt și brânză: copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de două porții în fiecare zi, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de 3 porții în fiecare zi. O porție de lapte sau iaurt înseamnă o cană, o porție de brânză înseamnă 40 de grame.

 

Carne, pește, fasole uscată, ouă și nuci: copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de două până la 4 portii, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de 5 până la 6 porții în fiecare zi. O  porție înseamnă 30 de grame de carne gătită, slabă, dezosată sau pește. Pentru fasole uscată o porție înseamnă un sfert de cană. Un ou este o porție.

 

Fructe: Copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de 1 până la o porție jumătate de fructe, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de o porție jumătate - două porții în fiecare zi. O porție înseamnă o cană de fructe (proaspete, conservate sau congelate) sau o jumătate de cană de fructe uscate.

 

Legume: Copii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de o porție până la o porție jumătate, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de 2 porții jumatate - 3 porții în fiecare zi. O porție înseamnă două căni de frunze crude, o cană de legume crude sau fierte sau o cană de suc de legume.

 

Grăsimi și uleiuri: sunt esențiale pentru menținerea funcțiilor corpului, dar trebuie folosite cu... zgârcenie. Copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani au nevoie de 3 până la 4 lingurițe, în timp ce copiii între 9 și 18 ani au nevoie de 5 până la 6 lingurițe în fiecare zi. Grăsimile și uleiurile furnizează calorii și, consumate în exces, pot duce la obezitate.

Lupilu