De ce sunt așa de bune verdețurile

De ce sunt așa de bune verdețurile

Pe unele dintre ele le-am avut la dispoziție toată iarna, pe altele le-am așteptat și, în sfîrșit, ne putem bucura de ele. Urzicile, spanacul, salata, ceapa verde și ștevia sunt trufandale pe care a venit vremea să le consumăm și noi, și copiii. Mai ales copiii.

Poate că cei mici nu vor fi neapărat încântați să vadă... verde în farfurie. Dar cu siguranță că, având în vedere bogăția de vitamine și minerale pe care verdețurile proaspete le furnizează, un părinte isteț va găsi metodele prin care să îl convingă pe pici să mănânce. Ar fi și păcat să piardă așa ceva.

Urzicile

Recunoscute pentru capacitatea lor de a ajuta la detoxifierea organismului, urzicile sunt totodată o redutabilă sursă de fier și magneziu, ceea ce le face arme puternice în lupta cu anemia. Pentru a-i recunoaște toate meritele, mai trebuie spus că planta mai conține și siliciu, magneziu și potasiu, vitaminele B2, C și K. Consumate la ieșirea din iarnă, anotimp în care organismul a fost privat de o serie de substanțe nutritive importante, urzicile chiar fac minuni. Pentru că s-ar putea ca micuțul să nu fie foarte deschis întâlnirii cu mâncarea de urzici, combinate cu orez au mai multe șanse.

Ai nevoie de 300 g de urzici, două linguri cu vârf de orez, câteva fire de ceapă verde, un pahar mic de suc de roșii, un cubuleț de unt și două lingurițe de ulei.

Spală orezul și pune-l la fiert. Curăță bine și spală temeinic urzicile, opărește-le într-o cratiță cu apă care fierbe, scurge-le și toacă-le mărunt. Pune într-o tigaie ceapa tocată mărunt, adaugă o linguriță de ulei și jumătate din sucul de roșii. După ce orezul fiert s-a răcit, pune în el cealaltă linguriță de ulei și restul de suc de roșii. Unge cu unt o cratiță mică și așează în ea, în straturi, orez și urzici (primul și ultimul strat vor fi de orez). Dă la cuptor pentru circa un sfert de oră.

Spanacul

Avându-l ca ambasador pe Popeye Marinarul, spanacul ar trebui să fie acceptat fără rezerve de copii. Mai ales că virtuțile lui, promovate de simpaticul personaj, nu sunt chiar povești. Chiar conține minerale, vitamine, pigmenţi şi fitonutrienţi, inclusiv potasiu, mangan, zinc, magneziu, fier şi calciu, chiar ajută la întărirea oaselor și protejează creierul. Și chiar îl puteți găsi în Piața LIDL, proaspăt, congelat sau conservat. Deși în general este servit preparat, nutriționiștii susțin că servit ca  atare, sub formă de salată din soiul baby spanac, nu-și pierde absolut nimic din bogăția de proprietăți.

Salata verde

N-o fi ea cine știe ce vedetă, nu e tratată ca un star, dar banala salată verde numai banală nu este. Argumente? Destule: conține vitaminele A, B1, B2, B6, C, K și E, fier, potasiu, cupru, fosfor, acid folic, menține un sistem imunitar puternic, previne anemia ajutând la formarea celulelor roșii și facilitează tranzitul intestinal. Oferă-i piciului salată verde ca garnitură la felul principal (poți adăuga ceapă verde, castraveți sau ridichi) sau îmbogățește-i sandvișurile cu frunze de salată.

Ștevia

Consumată sub formă de mâncare, singură sau combinată cu spanac, ștevia chiar este o comoară datorită conținutului de fosfor, calciu, zinc, mangan, seleniu, magneziu, sodiu, fier, potasiu, vitamina A și vitamina C. Am putea spune că în frunzele ei se ascunde o întreagă farmacie, în care sunt depozitate substanțe active cu proprietăți antibacteriene, antiseptice, antimicrobiene, antioxidante, antiglicemice și antihipertensive, purgative, depurative, laxative, astringente, colagoge. Așa că sfatul nostru este ca, dacă o întâlniți în Piața LIDL, să nu treceți nepăsători pe lângă ea. Mai ales că o veți mai întâlni abia primăvara viitoare.