Ce pește să îi dau copilului?

Ce pește să îi dau copilului?

Sunt sigură că știi cât de mult se discută (și) despre subiectul „pește”. Cam la fel de mult cât se discută și despre vaccinare, despre ce apă să îi dăm copilului sau despre carnea de pui „cu hormoni”. Peștele are (și el!) o problemă: poate să conțină mercur. Mercurul este neurotoxic, atacă celula nervoasă, la un consum frecvent poate să genereze simptome dintre cele mai grave. Așadar, ce pește putem să le dăm copiilor, când știm că peștele e atât de hrănitor pentru om?

Am studiat mult și de această dată, încât să pot susține că acest articol se califică drept reper pentru relația copilului tău cu peștele, începând de acum și până s-o face el mare și lucrurile s-or mai schimba pe planeta albastră. 😊

Ce pește pot să îi dau copilului meu?

Există 3 categorii în care au fost clasificați peștii pentru consum:

Categoria 1: Cea mai bună alegere

Din categoria aceasta poți să mănânci pește de 2-3 ori/săptămână.

Categoria 2: O alegere bună

Pește din categoria aceasta poți să mănânci o dată/săptămână.

Categoria 3: O alegere proastă / De evitat

Peștii din categoria asta să nu îi mănânci, tu sau copilul tău, nici măcar o dată/săptămână, iar dacă se întâmplă, asigură-te că în săptămânile viitoare alegi pești din categoriile superioare, cu nivel de mercur scăzut și foarte scăzut.

Atenție!

Te rog să ții cont că diversificarea este secretul pentru o viață sănătoasă, echilibrată, gustoasă, pofticioasă. Nu îi da copilului același pește în fiecare săptămână, în fiecare lună. Dacă m-aș întâlni vreodată cu voi pe stradă și l-aș întreba „Ce pește îți dă maică-ta?”, să poată să îmi răspundă cu cel puțin 5 nume de pești, care să nu fie numele peștilor din acvariul lui de acasă. 😊

 

Cât de des să îi dau pește?

Copilul: 1 -2 ori/ săptămână

Adultul: 2 -3 ori/ săptămână

 

Cât să îi dau cantitativ?

Cu porția.

Ținând cont că porția de copil e mai mică decât cea de adult.

Ce înseamnă porție?

Adultul: porție (serving, cum e ea calculată în SUA) = aproximativ 115 grame de pește cântărit înainte să fie preparat.

Adultul:

  • Poate mânca, așa cum am menționat mai devreme, 2 -3 porții pe săptămână, asta înseamnă 230 – 350 de grame de pește.

Copilul:

Ca să fie mai ușor și să nu lucrezi cu cântarul în bucătărie, pentru că știi că mie îmi place bucurie, armonie, nu nebunie, o porție pentru un adult înseamnă cam cât mărimea palmei lui, o porție pentru un copilaș cu vârsta cuprinsă între 4 și 7 ani înseamnă cam cât mărimea pălmuței lui. Mult mai simplu de cântărit acum, așa-i?

  • Copii cu vârsta între 2 și 3 ani: o porție = aprox. 30 g de pește
  • Copii cu vârsta între 4 și 7 ani: o porție = aprox. 60 g de pește
  • Copii cu vârsta între 8 și 10 ani: o porție = aprox. 85 g de pește
  • Copii cu vârsta de peste 11 ani: o porție = aprox. 115 g de pește

 

Cât de devreme pot să îi dau pește?

The Food and Drug Administration (FDA), agenția din Statele Unite care se ocupă cu reglementarea alimentației, spune „nu mai devreme de 6 luni” și atrage atenția asupra posibilelor reacții alergice. The American Academy of Allergy Asthma & Immunology spune să introducem alimentele cu potențial alergen între 4 și 6 luni. Da, știu că îți dă peste cap tot ce știai până acum, însă creșterea incidenței alergiilor la nivel mondial a schimbat abordarea vizavi de când să îi punem pe copii în contact cu alergenii și acum se consideră că expunerea lor cât mai devreme scade riscul de intoleranțe și alergii.

Cum de unii pești se regăsesc și în categoria Cei Mai Buni și în categoria De evitat?

Pentru că, de exemplu, tonul e de mai multe feluri. O să scriu denumirile în engleză, pentru că, oricum, așa le veți regăsi pe etichetele de pe ambalajele originale, atunci când îl cumpărați, fie în conservă, fie proaspăt.

Tonul din conserve (light tuna) face parte din categoria Cel Mai Bun pește. Albacore (sau white tuna) face parte din categoria Bună, dar, cu toate astea, poate conține de până la 3 ori mai mult mercur decât tonul din conserve, care este, de regulă, un ton de specii mai mici; Bigeye Tuna e în categoria De Evitat.

Cantitatea de mercur depinde de durata de viață a peștelui și de oceanul din care a fost pescuit. Astfel, cu cât un pește trăiește mai mult, cu atât adună depozite toxice. Cei prinși în Golful Mexic au nivel mai mare de mercur decât cei din Oceanul Atlantic, de exemplu.

Dar ce e cu mercurul acesta?

Mercurul este un mineral care se regăsește în natură și care mai apare și suplimentar, ca urmare a diverselor activități întreprinse de oameni. Se colectează în râuri, lacuri și oceane și se transformă în metilmercur în sedimentele acvatice. Acesta este mercurul prezent în pești, ei îl absorb odată cu mâncarea găsită pe fundul apelor. Urme de mercur se găsesc în toți peștii, în cantități mai mici sau mai mari în funcție de mărimea peștelui și de durata lui de viață. Cu cât e mai mare și mai bătrân, cu atât poate aduna mai mult mercur. Pericolul e că atacă sistemul nervos, creierul, e neurotoxic.

Dar dacă gătesc peștele, scap de mercur?

Nu. Mercurul se adună în carne, așadar, nu ai cum să scapi de el, decât dacă arunci carnea. 😊 În plus, există și alte substanțe care pot avea efecte negative asupra sănătății, de aceea te sfătuiesc să alegi pești din prima categorie pentru uzul frecvent. Ca să te ferești, totuși, ai putea să îndepărtezi pielea, grăsimea și organele interne, pentru că în aceste locuri se adună cu precădere poluanții.

Dar dacă iau pește din sursă sigură?

„Sursă sigură” NU înseamnă, așa cum ai fi tentată să crezi, pește pescuit de tata sau adus de vecinul care e pescar. Pește sigur este cel din categoria Cei Mai Buni și este un pește comercializat în magazine precum Lidl, care au o politică internațională[1] de genul MSC (Marine Stewardship Council), organizație care, de mai bine de 20 de ani, ne aduce pește pescuit în mod conștient, care să nu afecteze negativ habitatul. 

Orice pește alegi să îi dai copilului tău, verifică-l de oase și, te descurci cel mai bine să faci asta, dacă îl toci mărunt, mărunt sau îl faci pate, piure. 

Categoria

Cei Mai Buni Pești:

  • Hamsii / anșoa (anchovy)
  • Scrumbie
  • Macrou
  • Lup de mare negru (Black sea bass)
  • Butterfish
  • Pisică de mare (Catfish)
  • Scoici (Clam)
  • Cod
  • Crab
  • Langustă (Crawfish)
  • Cambulă (Flounder, Plaice)
  • Eglefin (Haddock)
  • Merluciu (Hake)
  • Hering
  • Homar (Lobster American si Spiny)
  • Chefal (Mullet)
  • Stridii (Oyster)
  • Pacific chub mackerel
  • Biban (Perch)
  • Pickerel
  • Batog (Pollock)
  • Somon sălbatic de Pacific
  • Sardine
  • Scoici (Scallop)
  • Scrumbie (Shad)
  • Creveți (shrimp)
  • Calcan (Skate)
  • Smelt
  • Sole
  • Caracatiță (Squid)
  • Tilapia
  • Păstrăv (păstrăv curcubeu)
  • Ton (mărunțit, în conservă, tongol sau skipjack)
  • Whitefish
  • Merlan (Whiting)

Categoria Bună

  • Lacherdă (Bluefish)
  • Buffalofish
  • Crap (Carp)
  • Lup de mare patagonian (Chilean sea bass/Patagonian toothfish)
  • Biban (Grouper)
  • Halibut
  • Mahi mahi/dolphinfish
  • Pești-undițari (Monkfish)
  • Pești care trăiesc printre  roci (Rockfish)
  • Sablefish
  • Sheepshead
  • Snapper
  • Scrumbie spaniolă (Spanish Mackerel)
  • Striped bass (ocean)
  • Tilefish (Atlantic)
  • Ton (albacore/white tuna, proaspăt sau congelat)
  • Weakfish/seatrout
  • White croaker/ Pacific croaker

Categoria De Evitat (cel mai înalt nivel de mercur):

  • Macrou de mare regal (King mackerel)
  • Marlin
  • Pește pion portocaliu (Orange roughy)
  • Rechin (Shark), Pangasius
  • Pește spadă (Swordfish)
  • Tilefish (din Golful Mexicului)
  • Ton (bigeye, bluefin)

Dacă nu regăsești ceva în listă înseamnă că cercetările, până la această dată, nu sunt suficient de relevante încât să se dea comunicate oficiale pentru consumul larg.

***

Sursa:

https://www.fda.gov/downloads/Food/ResourcesForYou/Consumers/UCM536321.pdf

Tabelul a fost revizuit in ianuarie 2017:

https://pdfs.semanticscholar.org/9a34/edbb6e0838865b965eb822c2c3b221f2d8a4.pdf

În plus, ai aici informații despre cum s-au calculat nivelul de mercur și gradul de toxicitate per suta de gram de aliment consumat.

[1] Mai multe detalii despre politica Lidl cu privire la achiziția responsabilă de pește, crustacee și produse  derivate gasești aici: https://www.lidl.ro/ro/Pescuit-responsabil-5883.htm