Eu nu mai apuc să mănânc!

Eu nu mai apuc să mănânc!

Ai devenit mamă. Gata. Nu mai dormi, nu mai mănânci, nu mai apuci să te speli, abia mai apuci să ajungi la toaletă. Asta în primele luni. Când începe diversificarea, gata, iar nu mai mănânci. Când să mănânci, dacă toată ziua gătești pentru copilul care, oricum, nu mănâncă nimic? Mai crește un pic, ajunge pe la 1 an, când să mănânci, când toată ziua alergi după el prin casă, te joci cu el, nu mai doarme deloc ziua, când să apuci să mai mănânci și tu?

Corect, așa-i? Și tu la fel, așa-i?

Hai să te ajut să înțelegi ce se întâmplă în corpul tău când nu mănânci!

Când mănânci este, uneori, mult mai important decât ce mănânci. Ritmul bio-circadian este răspunzător de o bună digestie, o bună absorbție a nutrienților, de o stare fizică și psihică bună după ce ai mâncat sau între mese. Cu alte cuvinte, ritmul în care mâncăm este esențial. Ce nu acceptăm noi prea ușor după ce devenim părinți este povestea asta cu „suntem diferiți”, copiii sunt diferiți. Nu îi comparați pe copii între ei, nu vă ghidați și obsedați după tabele și scheme de creștere sau de diversificare sau de orice, pentru că am ajuns să funcționăm în mai toate aspectele după niște tabele. Fiecare organism este diferit, special, unic, relația lui organică cu alimentele este individuală, astfel că și orele la care mănâncă omul sau omulețul în fiecare zi nu pot fi aceleași pentru toți, nu pot fi aceleași pentru toți membrii familiei!

Am o reală plăcere să împart cu tine, cu voi, câteva observații clinice, științifice, despre ritmul în care ne hrănim. Vezi dacă și ce se aplică la tine, ce recunoști, ce ți s-ar putea potrivi.

Ți s-a întâmplat vreodată să vrei să sari mic dejunul sau să mănânci un fruct, repede, ca să reziști până la prânz? Sigur ți s-a întâmplat, pentru că cele mai multe dintre noi vrem și să scăpăm de kilogramele adunate în timpul sarcinii. Eh, hai să vezi de ce nu e o strategie eficientă, ba din contră.

Temperatura corpului crește în mod normal spre dimineață, pregătindu-te pentru viață, pentru acțiune, pentru activitate. În absența mâncării, corpul se îngrijorează: „Nu e nimic de mâncare, când eu abia așteptam să primesc combustibil pentru ziua asta care începe! Dacă se întâmplă ceva rău, o fi foamete, om fi pățit ceva!” În aceste condiții, cel mai indicat este:

  • Să încetinim metabolismul
  • Să stocăm niște grăsimi
  • Și să nu construim nimic la mușchi, pentru că nu pare să fie vorba de vreo activitate astăzi, nu pare că avem vreo treabă!”

Corpul uman este o minune. Ca și natura toată. Acest mecanism, acest program de supraviețuire este metoda uluitoare în care viața se protejează pe sine în timpuri de urgență, de pericole. Când creierul observă că există probleme cu mâncarea, dă cel mai simplu, cel mai natural ordin cu putință: încetinește metabolismul, conservă energia, adună grăsime și uită despre mușchi, necesari atunci când activăm, lucrăm, alergăm, rezolvăm. Adică îți face fix în ciudă: tu, alegând să nu mănânci, sperai că așa slăbești. Când colo, corpul tău colectează grăsime.

Mai rău, asta pentru mame mai ales, alegi uneori să bei doar cafea dimineața, fără să mănânci. Asta dublează, amplifică, multiplică energia pe care o depune corpul tău ca să stocheze grăsimi. Asta nu înseamnă că nu mai bem cafea sau că nu e bună cafeaua. Dimpotrivă, ador cafeaua. Vorbim despre combinația:

  • Fără mâncare = se activează reacția de supraviețuire și crește cortizolul
  • + anxietate = stres, crește cortizolul
  • + cafea = imită răspunsul la stres și crește cortizolul.

Atunci când există mult hormon de stres în corp, metabolismul este profund afectat, încetinit și depozitezi, aduni, crești în greutate.

Ce e cortizolul ăsta? Ceva rău?

Nu! Natura nu greșește! Nu există nimic în corpul tău care să fie acolo din greșeală. Tot ce există e ca să te facă în stare să trăiești pe acest pământ și să duci o viață fără griji. Cortizolul susține buna funcționare a fiecărui sistem din corp, așa important e. Doar că atunci când noi generăm o super producție de cortizol, stricăm ce a făcut natura bun. Mai nou, companiile farmaceutice lucrează (sau poate au și scos deja pe piață) la un kit cu care poți să îți măsori singur, acasă, nivelul de cortizol. De ce oare? Ca să cumperi în fiecare zi o pastilă, făcută special ca să te reechilibreze. Doar că, îți amintești începutul acestui articol? Cine e responsabilul pentru creșterea producției de cortizol? Tu. Tu ai ales să nu mănânci dimineață. De ce să cumperi o pastilă, dacă ai putea să o înlocuiești cu o masă gustoasă și sănătoasă?

Hai să vedem ce facem și cu prânzul.

Ai mâncat inexistentul sau micuțul tău dejun, ai băut, probabil, până la ora asta și a doua ceașcă de cafea și simți că ești încă plină de energie, nici nu îți e așa foame. Nu ar fi mai bine să sari și peste prânz sau să mănânci pe la 2, 3, 4 o salată sau o jumătate de sandviș sau acolo, ceva, ce-o fi?

Deloc armonios! Total împotriva ta! Corpul uman este programat, pregătit să digere cel mai eficient când soarele e sus pe cer. Asta e un aspect puțin cunoscut, însă absolut fascinant: să nu bagi benzină în rezervor exact atunci când mașina e pregătită „să îi dea”, să nu te îmbraci frumos exact când se apropie întâlnirea cu iubirea ta, să nu mănânci exact când corpul este cel mai dornic și mai pregătit pentru asta înseamnă să pierzi trenul, să ratezi șansa, să fii împotriva ta. Vârful metabolic este între orele 12:00 și 13:30. N-ai fost pe fază, așteaptă-te la dureri de cap, la stări negative, la furie, iritabilitate, doar pentru că suferi, acum, de aritmie, adică nu te-ai sincronizat cu ritmul tău circadian, cu natura ta.

Și iată cum, nemâncând suficient nici dimineață, nici la prânz, cel mai probabil mănânci masa principală, cea mai multă sau cea mai consistentă mâncare, seara, înainte să te culci. Eh, seara, temperatura corpului uman scade, iar asta înseamnă că scade capacitatea de a arde caloriile. Iar asta, ghinion, înseamnă că îți crește substanțial șansa de a te îngrășa.

Hai să afli ce se întâmplă în timp ce dormi, dacă mănânci seara târziu

Noaptea, corpul are cu totul alte preocupări decât are în timpul zilei. Se ocupă cu:

  • Detoxifierea
  • Service-ul
  • Reparațiile
  • Dezvoltarea de noi țesuturi
  • Mentenanță pentru organe
  • Crește oase
  • Dezvoltă mușchi

Toată treaba asta din spatele scenei se petrece noaptea, în somn.

Ficatul, de exemplu, care este principalul organ responsabil cu înlăturarea toxinelor, intră în tură și muncește cel mai cu spor între orele 01:00 și 03:00 dimineața.  Așadar, dacă tu mănânci o masă mare, sățioasă, înainte să te culci, ce crezi că generezi? E logic, nu? În loc să îți lași corpul să facă treaba din backstage, din spatele scenei, îl obligi din nou la performanță, la acțiune. Toată energia, toate organele vor fi redirecționate către a digera mâncarea, astfel că vor fi puse în stand by celelalte procese: detoxifiere, reparații, dezvoltare. Pe termen lung, ce crezi că poate provoca un astfel de ritm? Cum crezi că se va simți corpul tău după “o noapte albă”? După o noapte în care tu ai dormit, iar el a muncit? Și acum, dimineața, trebuie să munciți iar, fără să fi existat o perioadă, firească, naturală, de relaxare, de curățare? În engleză, “mic dejunul” se numește breakfast. Postul negru, perioada în care nu mănânci este perioada în care corpul se reconstruiește. Break-fast înseamnă că întrerupem postul de peste noapte cu mâncare. Adică, dacă vrei să ai grijă de corpul tau, așa cum și el are grijă de tine, mănâncă, te rog, mic dejunul cât mai des posibil.

Dacă acesta este ritmul în care trăiești și te hrănești, corpul tău va începe să îți “dea semne”. Când nu mănânci mic dejun, corpul tău crede că prânzul este mic dejunul, că cina este prânzul și de aia mănânci seara cel mai mult, iar, dacă nu te culci până la miezul nopții, vei simți cum corpul cere, desigur și cina, târziu, în noapte. Când te vei ridica să faci un drum până la frigider.

Cei mai mulți nutriționiști recomandă să nu mai mănânci cu 4 ore înainte să te culci. Orice mâncare se cam digeră în 4 ore, așa că îi vei permite forței vitale, energiei corpului tău să nu se mai concentreze pe digestia mâncării în timpul nopții, ci pe detoxifiere, vindecare și dezvoltare.

Așadar, știu cum e să fii mamă. Știu că noi nu mâncăm sau mâncăm doar o dată pe zi și cel mai adesea, asta se întâmplă după ce adorm copiii. Mai știu și că există un Dumnezeu al mamelor și al copiilor și că, oricât de nemâncate, nedormite, neîmplinite am fi, noi rezistăm. Totuși, gândeșete-te la corpul tău ca la copilul tău. Așa cum pentru copilul tău faci totul, orice ar fi, începe, te rog, să faci și pentru corpul tău, acest “copil” bun care va rămâne cu tine toată viața:

  • Un mic dejun devreme, dimineața
  • Un prânz cu mâncarea cea mai multă, cea mai nutritivă de peste zi
  • O cină lejeră
  • Un somn curat

Astea vor face din tine o mamă mai bună. Și un exemplu autentic, exact genul de relație cu mâncarea pe care vrei “să i-o lași moștenire”, să i-o predai copilului tău.