Ergonomie în grădină

Ergonomie în grădină

Grădinăritul este o activitate plăcută ce îți dă ocazia să te relaxezi prin muncă și să te bucuri de roadele ei. Cu toate acestea, ea poate fi îngreunată de durerile de spate ori de genunchi sau le poate cauza atunci când lucrezi prea mult, când nu ai ustensilele necesare sau stai timp îndelungat în poziții incomode.

 

Încălzire mai întâi

Înainte să te apuci de grădinărit, este întotdeauna o idee bună să începi cu o scurtă încălzire sau cu o sesiune de yoga. O plimbare scurtă și în pas rapid poate fi de folos, dar și câteva exerciții care îți vor încălzi articulațiile și mușchii, cum ar fi: rotiri de brațe, fandări, genuflexiuni, extensii etc.

 

Mișcări corecte

Grădinăritul implică o serie de mișcări de aplecare, ghemuire, răsucire care sunt mai dificile pentru persoanele ce au un stil de viață sedentar. Astfel de mișcări trebuie făcute încet, nu brusc. E bine ca ustensilele de grădină să fie ținute la îndemână, astfel încât să nu trebuiască să-ți rotești trunchiul sau să te apleci de fiecare dată când ai nevoie de ceva. Nu trebuie să stai în aceeași poziție prea mult timp, până înțepenești, ci e bine să schimbi din când în când genunchiul pe care te sprijini, atunci când lucrezi la sol.

 

Ajutoare de încredere

Îți poți face munca mai ușoară dacă previi, în loc să tratezi. Când lucrezi la straturile din grădină, poți folosi o pernă pentru genunchi pentru a nu sta direct pe solul rece. Folosește încălțăminte impermeabilă adecvată și mănuși de protecție. Pentru a-ți proteja spatele, mai ales dacă acesta îți face probleme, poți purta o centură pentru coloana lombară sau cervicală.
Chiar dacă grădina ta este în bacon și n-ai crede că îți ia foarte mult timp să o îngrijești, este mai bine să pui ghivecele pe o masă, la înălțimea potrivită, atunci când schimbi pământul, de exemplu. Dacă ai ghivece mari, ce nu pot fi ridicate, așază-te pe o băncuță în fața lor atunci când plivești sau aerezi pământul.

 

Ustensile potrivite

Fiecare activitate care trebuie făcută în grădină poate fi ușurată cu ajutorul ustensilelor potrivite. O foarfecă Amboss sau Bypass aleasă în funcție de grosimea crenguței pe care vrei să o tai îți va ușura munca, iar uneltele cu mâner ergonomic sunt întotdeauna de preferat. Uneltele telescopice te vor ajuta să lucrezi în poziții mai confortabile, fără să fie nevoie să te întinzi sau să te apleci prea mult.

 

Pauze luate la timp

Importanța pauzelor nu trebuie minimizată, iar acestea nu trebuie luate doar atunci când deja ai obosit, ci la intervale regulate. Dacă ai de făcut diverse activități în grădină, le poți alterna făcând pauze la momentul potrivit.