Avem voie să bem apă în timpul mesei?

Avem voie să bem apă în timpul mesei?

Asta îmi aduce aminte de un banc în care o doamnă merge la medic și medicul îi spune că, data viitoare, când mai vine la doctor, să se spele în prealabil. Data viitoare, doamna vine și spune: „Cer scuze, domnu’ doctor, n-am avut prealabil și m-am spălat în lighean, e bine?” Așa e și cu replica asta din titlu cu care m-am întâlnit foarte des în consultațiile mele legate de diversificare. Dacă în timpul alăptării, știm aproape toate că bebelușul nu are nevoie să bea apă în primele 6 luni de viață, dacă este alăptat exclusiv, eh, când începem diversificarea, mamele nu mai știu câtă apă, când, cu ce și dacă să îi lăsăm pe copilași să bea apă în timpul meselor.

Cum mă știți, când aud pe cineva care spune că face sau nu face ceva anume, eu imediat întreb:

Pe ce te bazezi? De ce să nu le dăm copiilor apă la masă?

Răspunsul cel mai frecvent pe care l-am primit a fost:

  • Păi, dacă își umple stomacul cu apă, nu mai mănâncă mâncare!

Mai puțin frecvente, dar cu-glas-tare și ele, au venit răspunsurile astea:

  • Pentru că stricăm digestia.
  • Pentru că se acumulează toxine, dacă bem apă când mâncăm și, astfel, ne îmbolnăvim.

Chiar așa periculoasă să fie Apa asta, în condițiile în care omul este aproximativ 60% apă, iar copilul până la vârsta de 1 an este 75-78% apă?

Dacă ești pasionată de copilul tău și de apă, am scris un articol special pe acest subiect pe care îl poți citi aici.

Permiteți-mi să lămuresc, de dragul copiilor însetați să-fie-înțeleși:

Ce înseamnă digestie?

În clipa în care mâncarea intră în gură și în contact cu limba, glandele salivare încep să secrete enzime digestive, adică niște substanțe care „mestecă” mâncarea împreună cu dinții, ajutând la absorbția nutrienților.

Atenție!

E esențial să nu îi grăbiți pe copii să înghită, astfel încât să aibă timp suficient să mestece. În gură, se secretă niște enzime care nu se mai secretă nicăieri în altă parte din corp, așadar, doar aici pot fi accesați anumiți nutrienți din alimente. Cu cât mestecă mai îndelung, cu cât mâncarea e mai pastă când e înghițită, cu atât mai bună e digestia. Cu cât e înghițită bucăți, cu atât mai proastă va fi digestia, pentru că ce fac dinții, anume zdrobirea, strivirea alimentelor, nu le pot face nici stomacul, nici intestinul.

Ajunsă în stomac, mâncarea e procesată și mai amănunțit, cu ajutorul sucurilor gastrice, care o transformă într-un lichid păstos, numit chim. Apoi, în intestinul subțire, cu ajutorul bilei (care vine de la ficat) și a enzimelor pancreatice, particulele hrănitoare intră în sânge și se răspândesc în tot organismul. Doar o mică parte rămâne să fie absorbită din intestinul gros (colon). Digestia se încheie când mâncarea părăsește organismul, adică atunci când copilul face caca (are scaun). În funcție de ce mâncăm, procesul de digestie poate să dureze între 24 și 72 de ore.

Și de ce nu trebuie să bem apă sau suc în timpul mesei?

Se spune că băuturile alcoolice tari “usucă” saliva și îngreunează secreția enzimelor. Băuturile acidulate par a crește producția de salivă, ceea ce ar putea conduce, de asemenea, la afectarea negativă a digestiei. Nu există studii, însă, care să demonstreze că a bea apă, bere, vin sau suc în timpul meselor, când sunt consumate cu moderație, ar altera digestia sau absorbția nutrienților.

Se mai spune că apa ar dilua acizii din stomac și enzimele. E fals și vă atașez aici studiul care spune că stomacul își adaptează secrețiile în funcție de tipul alimentelor.

Alt mit e acela că, dacă bei mult lichid, mâncarea părăsește mai repede stomacul, forțată să alunece spre intestin, din cauza lichidelor. Nu s-a demonstrat științific nici asta! Ce s-a demonstrat e că, într-adevăr, lichidele părăsesc stomacul mai repede, dar fără a antrena și solidele din stomac.

Și, în cazul acesta, înseamnă că e bine să bem apă în timpul meselor?

Da! Și iată în ce condiții:

  • Să bei înghițituri mici de apă, să sorbi din când în când, nu să dai peste cap 1-2 pahare de apă la o masă!
  • Apa să nu fie niciodată rece!
  • Dacă apa e puțin călduță, cu atât mai bine, ajută la emulsificarea grăsimilor.
  • Dacă mănânci bucăți mari, apa ajută să alunece mai ușor pe esofag.
  • Dacă mănânci sau îi dai copilului piureuri, texturi păstoase, lipicioase, cum ar fi terci de ovăz cu banana sau avocado cu brânzică de vaci, dă-i câte o guriță de apă când vezi că devine iritat și că nu mai vrea să mănânce, ca să clătești gurița și să îl ajuți să se relaxeze.
  • Dacă mănânci prea repede și riști să mănânci, astfel, prea mult, apa te ajută să faci pauze, încât să reușești să îți dai seama ce semnale - de foame sau de sațietate – îți transmite corpul tău.
  • Dacă vrei să slăbești, bea până la 500 ml de apă înainte de fiecare masă și o să vezi scăderi semnificative în greutate.

Interesant!

Să bei apă rece pe parcursul zilei poate ajuta la slăbit. Corpul consumă energie ca să aducă apa rece la temperatura corpului!

Atenție!

La copiii cu reflux, apa ar trebui oferită doar cu lingurița, câte o linguriță din când în când pe parcursul mesei și nu multă apă deodată, pentru că mărirea volumului stomacului din cauza apei poate pune presiune pe sfincter și poate favoriza regurgitările.

În toate cele de mai sus, m-am referit la apă, nu la băuturi cu zahăr, cu acid sau cu alcool. Mereu, mereu observă reacțiile corpului atunci când bei apă în timpul meselor. Dacă te simți balonat, constipat, dacă ai dureri sau ai episoade de râgăit excesiv după mese, atunci consumă apă doar între mese. Dacă, însă, te simți bine, înseamnă că apa-i de tine! 😊

Altfel, nu există studii care să demonstreze că apa nu se bea în timp ce mâncăm.

Surse: