Ce să îi dau copilului la mic dejun?

Ce să îi dau copilului la mic dejun?

Cum ce? Fructe! Nu știu toți părinții că, dimineața, le dăm copiilor fructe? Eh, dacă tu nu știai, îndrăznește să pui întrebarea asta în parc și o să auzi cum răsună corul mamelor în tot orașul: Cum, ce? Fruuuucteeee!

De ce le dăm copiilor fructe dimineața nu știe aproape nimeni, însă. De fapt, nu există motive științifice și nici măcar logice pentru care le dăm copiilor zi de zi fructe dimineața, zile la rând, sptămâni la rând, luni la rând, uneori, ANI LA RÂND! Am lucrat cu o familie care a ajuns la mine după 5 ani în care băiatul lor mâncase o banană în fiecare dimineață, timp de 4 ani jumate! Si, da, acum nu mai mânca. Nimic.

Fructele se digeră rapid, ni se face foame rapid, ceea ce, dacă ne gândim că prima parte a zilei este și trebuie să fie cea mai activă parte a zilei, nu ne face bine, nu ne servește intereselor, nevoilor. Pentru că, dacă în prima parte a zilei, trebuie să avem energie, putere, vigoare și să nu ne fie foame, atunci nu avem ce să căutăm la coșul cu fructe! Logic, nu?

Și atunci ce să le dăm, Crina?

Asta zic acum, de aia am făcut acest articol și o să mai fac și altele, ca să vă ofer niște variante cu beneficii reale, astfel încât să știi ce și mai ales de ce îi pui copilului tău pe masă la mic dejun alimentele respective.

Și, atenție! Recomandările sunt valabile și pentru tine, nu doar pentru copil. Dacă îți face bine să mănânci dimineața, obții:

Un copil bucuros că mănâncă împreună cu mama lui

Un copil pofticios, pentru că o vede pe mama lui mâncând

Ore bune în care ai energie și putere să te joci, să alergi, să rezolvi

Ore bune în care nu mai ronțăi tot felul de mărunțișuri care știi că nu-s nici sănătoase și sunt și „grase”.

OUĂ

De ce să mâncăm ouă dimineața? (și nu fructe)

  • Ajută la echilibrul nivelului glicemiei din sânge
  • Luteina și zeaxantina |hrănesc| ochii
  • Colina hrănește creierul și ficatul
  • NU cresc colesterolul, ci îl transformă pe cel rău în colesterol bun
  • Dau proteină de înaltă calitate
  • Poți să le cari după tine în parc. Niște ouă de prepeliță fierte tari sunt perfecte pentru un picnic în parc sau lângă parc.

Ai un articol detaliat despre ouă la copii aici.

IAURT grecesc

De ce grecesc și nu românesc? Ba da, sigur că și românesc, cel mai înțelept e să variem tipurile de iaurt, în loc să mâncăm sau să le dăm de mâncare același iaurt ani de zile, doar că iaurtul făcut după rețeta grecească e mult mai cremos, respectiv mai plin în proteine din zer și din caș, astfel încât e mai nutritiv decât un iaurt clasic.

De ce să mâncăm iaurt dimineața?

  • Plin de proteină, care înseamnă sațietate pe timp îndelungat
  • Intensifică metabolismul mult mai eficient decât o face consumul de carbohidrați sau grăsimi, ceea ce îndepărtează riscul de kilograme în plus. Nu, consumul regulat nu îngrașă! Dimpotrivă, ajută la stimularea hormonilor responsabili cu senzația de plin, adică nu îți mai e foame, iar acidul linoleic conjugat (CLA) ajută la pierderea depozitelor de grăsime.

Conțin probiotice, cum ar fi Bifidobacterii, responsabile cu echilibrul de la nivel digestiv și genital. Ca să fii sigură că iaurtul tău are probiotice, verifică-i eticheta și descoperă dacă scrie că produsul conține culturi lactice vii/active.

TERCI DE OVĂZ

De ce?

Cea mai faină variantă pentru iubitorii de cereale.

  • Conține beta-glucan = reduce colesterolul, ține copilul sătul suficient cât să nu fie nevoie să iei bănănuțe după tine în parc
  • Conține triptofan = ajută somnul și induce o stare de bună dispoziție
  • Antioxidanți care susțin sănătatea inimii și tensiunea arterială
  • Nu conține gluten ovăzul, însă! Atenție, locurile în care e ambalat, procesat ovăzul sunt aceleași în care sunt manipulate și alte cereale care conțin gluten, cum ar fi grâu, orz, secară, drept urmare, ovăzul devine contaminat cu gluten. Există, însă, pungi cu fulgi de ovăz pe care scrie gluten-free, dacă știți că sunteți sensibili, intoleranți la gluten sau cu antecedente în familie de boală celiacă.
  • Poți să îl combini cu orice = cu fructe, dacă simți să mănânci și fructe la mic dejun, cu lapte de vacă, de capră sau cu lapte vegetal, cu iaurt, cu nuci, migdale, fructe de pădure sau fructe uscate, cu brânză, cu omletă, în loc de pâine.

SEMINȚE DE CHIA

Extrem de hrănitoare!

De ce să mâncăm chia dimineața?

  • Pentru fibre = solubile și insolubile în același aliment. La ce le trebuie copiilor fibre? La un tranzit eficient și la absorbția nutrienților din alimente.
  • Au atât de multe proprietăți semințele astea, încât, dacă le-aș menționa aici pe toate, s-ar transforma într-un articol dedicat lor. De aceea, te invit să studiezi tu ca să te convingi de beneficiile lor, dar tot vreau să subliniez un aspect la care eu țin foarte mult = dacă i-ai făcut vreodată analize de sânge copilului tău, când nu se simțea bine și nu știați de ce, poate ai observat pe rezultate sau în discuția cu medicul că există o valoare numită Proteina C Reactivă. Valoare aceasta ne spune cât de grav e procesul inflamator din organism și cât de rapid trebuie intervenit. Semințele de chia au dovedit în studii că pot scădea această valoare, prin consumul frecvent, cu până la 40%!

FRUCTE DE PĂDURE

De ce să mâncăm dimineața afine, mure, zmeură, căpșuni, merișoare, goji?

  • Conțin mai puțin zahăr decât cele mai multe alte fructe
  • Și mai multe fibre decât alte fructe
  • Antocianinele și antocianidinele, adică antioxidanții din ele vă ajută să faceți față stresului oxidativ. Aș lua fructele astea întotdeauna cu mine când copilul petrece timp în zone cu trafic intens de mașini sau când are zile în care nu se simte tocmai bine.
  • Protejează pereții vaselor de sânge. Nu că asta e principala nevoie a copilului tău, dar țin mult să știi și, eventual, chiar să îi povestești copilului tău cu ce îl ajută fiecare mâncare pe care o dăruiește corpului lui.

NUCI ȘI SEMINȚE

De ce să le mâncăm dimineața?

  • Chiar dacă sunt pline de grăsimi, studiile arată că nu absorbim decât cât ne trebuie, așadar, nu îngrașă (un organism sănătos)
  • Sunt hrana preferată a creierului. Găsesti o varietate la Lidl, in gama Alesto
  • Nucile braziliene sunt una dintre cele mai bune surse de seleniu. Doar 2 nuci de acest tip aduc mai mult de 100% din doza zilnică recomandată de seleniu!

Poți să le combini și cu iaurtul și cu terciul de ovăz de mai sus.

Semințele de in ajută mult la digestie, mai ales atunci când copilul are tendință spre constipație. Doar să ții minte să le macini exact atunci când le introduci în iaurt, smoothie sau ce mâncare vrei tu, ca să te asiguri că vor fi absorbite la nivel intestinal și ca să te asiguri, mai ales în cazul copiilor sub 1 an, că nu sunt trase, din greșeală, pe nas sau pe trahee, de aceea te rog să le omogenizezi întotdeauna într-un aliment cremos, zemos. Dacă le mănânci întregi, exact cum le înghiți, tot așa le elimini, ele nu pot fi digerate decât rășnite și, eventual, înmuiate (timp de 8 ore în apă sau în apă cu lămâie).

Atenție!

Povestea aia cu „Să nu cumva să sari peste mic dejun!”, „Să nu cumva să uiți să mănânci dimineața!” nu e nicio dramă, nicio tragedie. În ciuda lucrurilor pe care ți le-au tot spus „pricepuții” aceștia de prin jur, dacă sari peste mic dejun nu înseamnă că o să te îmbolnăvești sau că o să slăbești sau că o să îmbătrânești. O să îmbătrânești și dacă mănânci în fiecare zi mic dejun ? Doar ocupă-te să alegi în ziua respectivă alimente bogate în nutrienți, astfel încât să îți hrănești armonios corpul de câte ori îți cere.

Surse