Combinații bune și combinații alimentare de evitat

Combinații bune și combinații alimentare de evitat

Am studiat mult povestea asta cu combinațiile alimentare sănătoase și, când eram aproape maestră în a spune ce nu trebuie să combinăm niciodată cu ce… ghici ce? Am dat de un studiu care spunea că, de fapt, fiecare individ reacționează diferit la alimente în funcție de nivelul lui enzimatic, adică de câte și ce enzime lucrează pentru el. Și că viața pe acest pământ a ajuns în punctul în care organismul uman a învățat să facă față oricăror combinații, a reușit să se adapteze, să se descurce, indiferent ce combinăm noi în gură sau în stomac.

Totuși, unele asocieri între alimente au explicații atât de logice, încât nu mă lasă inima să nu îți spun despre ele și, când simți tu că e timpul, observă dacă nu cumva după ce mănânci astfel de feluri considerate greșite nu sesizezi, de fapt, că ai dureri de burtă, respirație urât mirositoare, constipație, gaze, balonare sau oboseală pronunțată.

Și o să îți dau și mâna-mea-de-ajutor, astfel că vei ști și ce să pui în locul alimentelor care nu dau bine în farfurie.

Iată:

Nu combina!

Lapte cu cacao! Ce? Poftim? Cum? Tocmai bunătatea asta NU e bună?

Cacao are acid oxalic care blochează absorbția calciului (din lapte!). Mai mult, când dă de calciu, acidul acesta îl lucrează și îl transformă în cristale de oxalați care afectează negativ rinichii, mai ales când copilul bea zilnic lapte cu cacao. O dată pe săptămână poate fi ok, dar doar la copiii care nu au probleme renale de niciun fel.

Ce să faci în schimb?

Fă cacao cu lapte degresat, pentru că grăsimile favorizează formarea oxalaților, așa că, dacă bei lapte cu mai puțină grăsime, e mult mai bine!

Salată verde cu lămâie! Nu cred că nici asta nu e bine!

Nu e bine să combini frunze verzi cu lămâie sau cu oțet, pentru că multe vitamine au nevoie de grăsimi pentru a fi procesate. De câte ori dregem salata cu acizi (citrici), blocăm absorbția nutrienților.

Ce să faci în schimb?

Dacă nu îți plac uleiurile vegetale folosește în salate legume grase, cum ar fi avocado, măsline sau nuci.

Paste cu brânză și roșii

Amidonul din paste începe să se digere imediat cum ai băgat pastele în gură. Asta e posibil cu ajutorul unui ferment din saliva, ptialina. Roșiile, însă, sunt pline de acizi oxalic, malic, citric, care, chiar și în cantități infime, reușesc să atace și să distrugă fix fermentul acesta. Ca și cum n-ar fi de ajuns, și proteina din brânză se pune de-a curmezișul digerării amidonului.

Ce să faci în schimb?

Fă paste cu legume (proaspete sau coapte) neacide: avocado, cartof dulce, sparanghel, usturoi, zucchini, vinete, porumb, broccoli sau cu verdețuri: spanac, kale, pătrunjel, busuioc, oregano.

Ouă ochiuri cu bacon

Prea multă proteină, asta pare să fie problema. Anume că organismul consumă multă energie ca să digere acest mic dejun și, în loc să câștigi energie de pe urma lui, te face să vrei să dormi, să te relaxezi, să te odihnești.

Ce să faci în schimb?

Să pui roșii gătite. Seleniul din ou e foarte eficient digerat de acizii din roșie. Și licopenul din roșii se potențează când se întâlnește cu vitamina E din gălbenușul oului.

Fulgi sau tărâțe de ovăz cu lapte

Acidul fitic din ovăz se transformă într-un compus care nu poate fi digerat atunci când întâlnește calciul și magneziul din lapte. Mai mult, face aceste două minerale inaccesibile pentru corpul uman. Nutriționiștii spun să bem lapte la 1,5-2 ore după ce am mâncat ovăz.

Ce să faci în schimb?

Terciul de ovăz să îl faci cu apă.

Sau să fierbi întotdeauna ovăzul, pentru că tratamentul termic distruge din acidul fitic.

Pizza cu suc dulce și acidulat

Combinația de proteine, carbohidrați și amidon e poate cea mai dificil de digerat de către om. În plus, zahărul din suc încetinește procesele chimice din stomac. Glucidele astea nu pot să ajungă în intestine, acolo unde are loc digestia lor, din cauza stomacului plin, care începe să se simtă tensionat, balonat, uneori chiar dureros (senzația aia de prea-plin, ca și cum ai mâncat prea mult).

Ce să faci în schimb?

Orice e dulce trebuie mâncat separat de mâncare, cel mai devreme la 1 oră și 30 de minute distanță de masa anterioară.

  • Alte combinații bune, foarte bune;
  • Carnea de vită mănânc-o întotdeauna cu o sursă de vitamina C, cum ar fi salata verde.
  • Tofu cu ardei gras roșu, ca să se absoarbă ușor fierul non-hem din soia.
  • Somon cu o salată de varză, pentru a favoriza vitamina D din somon, hering sau sardine.
  • Orez brun sau sălbatic împreună cu usturoi va favoriza absorbția fierului și a zincului din orez.
  • Ceai verde cu lămâie, pentru că acidul citric ajută corpul să extragă din ceaiul verde mai mulți antioxidanți.
  • Ouă fierte tari cu salată verde, pentru absorbția sporită a carotenoizilor
  • Iaurt cu migdale, pentru că grăsimea din migdale favorizează vitamina D din iaurturi

Apă carbogazoasă sau carbogazificată (diferența dintre ele o afli dacă citești articolul meu despre apă. De ce cu bule și nu plată? Ca să bei mai multă! Studiile au arătat că, dacă te gâdilă plăcut pe limbă când bei apă, în mod sigur bei mai multă!

Sursa:

https://www.uwhealth.org/files/uwhealth/docs/pdf/nutrition_kidney_stones.pdf