Dacă ar fi “să iau” ceva în sarcină, ce ar trebui să iau? (II)

Dacă ar fi “să iau” ceva în sarcină, ce ar trebui să iau? (II)

Care e diferența exactă între ulei de pește și ulei din ficat de cod?

Amândouă conțin Omega-3. Principala deosebire este că uleiul din ficat de cod conține și vitaminele A și D, pentru că ele acolo se stochează, în ficat.

Vitamina A ajută la sănătatea pielii și a sistemului imunitar.

Vitamina D este esențială pentru absorbția calciului și, drept urmare, pentru sănătatea oaselor. Uleiul din ficat de cod are considerabil mai puțini acizi grași Omega-3 decât cel de pește.

O altă diferență mare între uleiul din ficat de cod și uleiul de pește este nivelul de contaminare cu poluanți, cu metale grele. Ficatul, ca și la oameni, are rolul de a filtra substanțele care pătrund în organism. Din acest motiv, uleiul din ficat de cod poate avea un grad ridicat de contaminare. Suplimentele cu ulei din pește sunt mai curate, dat fiind ca mercurul si alți poluanți au tendința de a se acumula în carne, nu în ulei.

Ce pește să mănânc?

În general, când vrei să alegi un pește, gândește astfel:

E carnivor sau ierbivor?
Peștii carnivori pot acumula mercur în doze mai mari, din cauza procesului numit bioacumulare.

E un pește mare sau mic?
Cei mari, desigur, vor ingera cantități mai mari de mercur din mai multe surse.

Are o durată de viață îndelungată?
Cei care trăiesc mult au mai multe șanse să depoziteze contaminanți.

Alege frecvent pești mai mici, ierbivori, cum ar fi heringul, sardinele, tilapia și macroul (cât mai mici), păstrăvul. Merluciul și pangasius, îi văd adesea în magazine, au foarte puțin spre deloc acizi grași Omega-3.
În magazinele Lidl am găsit permanent sortimente de pești care să mă ajute în demersul meu de a găsi Omega-3 din surse sigure, curate:

  • șprot – pește mic care conține de 3 ori mai mult Omega-3 decât tonul
  • fructe de mare: creveți, calamari
  • somon sălbatic din Alaska care se găsește rar în magazine. Găsesc, de obicei, somon de crescătorie.
  • Dar ce m-a impresionat maxim a fost că am găsit în Lidl pește cu logo-ul MSC (Marine Stewardship Council), organizație care, de 20 de ani, ne învață să Choose the Blue Fish!, adică pește pescuit în mod conștient, care să nu afecteze negativ habitatul. Pescuitul ne-sustenabil lasă apele goale de pești, lasă populațiile de pe coaste flămânde și poate duce la dispariția speciilor care sunt pescuite agresiv.

Cum mă asigur de calitatea produsului pe care îl cumpăr?

Multe produse cu ulei din ficat de cod au vitamina A naturală suplimentată cu vitamina A chimică. De aceea e important să verifici eticheta.
Ia un pont de la mine: dacă pe etichetă e trecută cantitatea exactă de vitamină (A sau D), asta înseamnă că a fost adaugată chimic. Dacă pe etichetă este indicată o cantitate care se află între niște valori, atunci vorbim despre vitaminele existente în mod normal în ulei, pentru că, exact ca orice altceva existent în natură, apar fluctuații în cantitatea de vitamine prezentă în produs.

Dar cu metalele astea grele de care am auzit?

Da, ai auzit bine și te admir că ai această preocupare. O ai pe bună dreptate. Toți știm ce se întâmplă în oceanele de pe planetă. De aceea, îți recomand să iei pește din crescătorii cunoscute sau doar suplimente cu ulei de pește purificat de la un producător de renume internațional care nu își permite să riște business-ul, comercializând produse cu risc toxic.

Ce pot să fac?

Caută să scrie pe produs că a fost verificat de Norwegian Medicinal Standard sau de European Pharmacopoeia sau de Council for Responsible Nutrition.

Vezi să nu miroasă. Studiile au demonstrat că mirosul acela urât apare exclusiv atunci când uleiul începe să se strice, să se degradeze, să râncezească. Un ulei de foarte bună calitate nu va mirosi a pește.

Ce gust are? Dacă are gust de pește de ăla care te face să vomiți, să icnești, înseamnă că nu e un ulei pentru tine. Evită uleiurile cu arome puternice de fructe sau alte mirosuri, ar putea masca mirosul unui produs de calitate inferioară.

De când încep să iau?

Perioada în care s-a observat cea mai rapidă dezvoltare la nivel neurologic și al retinei la făt, în timpul sarcinii, este în a doua jumătate a sarcinii, mai ales în al treilea trimestru.

Super fain de știut!

  • DHA reprezintă aproximativ 97% din acizii Omega-3 din creier si 93% din cei aflați la nivel ocular.
  • DHA este esențial pentru făt în al treilea trimestru de sarcină și până împlinește varsta de 1 an și 6 luni.
  • Femeile însărcinate au o nevoie considerabil mai mare de Omega-3 decât restul femeilor.
  • Poți introduce pește proaspăt în dieta ta. Ca să eviți riscul de a fi contaminat cu mercur, caută pești ăe a căror etichetă scrie „crescuți în zone Mercury-Free” sau „Mercury-Safe”. La fel ar trebui să vezi menționat și pe eticheta suplimentelor cu ulei de pește.
  • Există studii care demonstrează că mamele care au luat constant un supliment de Omega-3 din sursă de pește nu au copii mai deștepți (care să scoreze mai sus la testele de IQ) decât copiii mamelor care nu au luat suplimentul cât au fost însărcinate. Articolul meu nu se referă la inteligența copiilor născuți din mame care au luat Omega-3, ci la studiile care atestă rolul acizilor DHA și EPA în dezvoltarea neurologică și olfactivă a fătului.
  • Multă lume crede că uleiul de in conține Omega-3. Doar că îl conține în forma ALA, formă pe care organismul nu o convertește eficient în formele mult mai biodisponibile de EPA și DHA din uleiul de pește sau din krill.

Pentru că studiez sute de ore și respect munca celor care ne oferă informații ce ne fac viața mai lungă și mai frumoasă, menționez unele dintre sursele din care m-am informat despre acest subiect:

International Society of the Study of Fatty Acids and Lipids (ISSFAL)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15671214/
National Center for Biotechnology Information
(www.ncbi.nlm.nih.gov)
American Pregnancy Association
Webmd.com
Linus Pauling Institute
www.cambridge.org

Lupilu