Idei de gustări pentru copii deștepți

Când ai un copil, principala preocupare devine ce îi dai de mâncare, mai ales atunci când copilul învață, se joacă, face sporturi, scrie, citește, socotește și, ca și cum n-ar fi de ajuns, mai și crește! Ce să îi dai copilului zilnic, pe tot parcursul zilei, astfel încât să fie și hrănitor, dar și realmente gustos? Copilul are nevoie de un corp plin de vitalitate, de un creier plin de idei bune, de o mâncare plină de arome plăcute. Există mâncăruri care să împlinească toate nevoile astea? DA. Iată-le în continuare!

Mâncare pentru putere

Deși sarea în exces poate fi foarte dăunătoare, omul poftește des la gustări sărate. Atâta vreme cât copiii știu că trebuie să bea apă (și beau!) după câte o masa mai sărată, dați-le mereu astfel de alimente:

  • Macadamia: Sunt pline de mangan, un mineral care e puternic implicat în sănătatea oaselor, sistemul nervos și imunitar, dar și funcția hormonală atât de necesară când omul este în process de creștere. Încă o variantă = semințe de dovleac coapte în cuptor!
  • Sardine: Sunt una dintre mâncărurile cele mai bogate în nutrienți pe care le-ați putea lua în calcul când vine vorba despre pește-la-copii. Pline de Omega-3, vitamina D, B12, calciu, fier, seleniu, sardinele pot fi mâncate sub formă de pate, cu lămâie și puțin oregano.
  • Chipsuri de cartof dulce: Stai, nu sări! Nu, nu îți spun să le dăm copiilor cartofi prăjiți (desi, prăjiți corect și în uleiul potrivit, nu avem nicio problemă să mănânce copilașii cartofi prăjiți din când în când), ci îți ofer o metodă sănătoasă și super gustoasă de a face chipsuri: tai cartoful sau zucchini sau dovlecelul sau morcovul în felii subțiri, le dai cu sare și ulei de măsline și le bagi la cuptor la 121℃ pentru vreo 2 ore. O să mă cauți ca să îmi spui că n-ai mai apucat să îi dai copilului chipsurile astea, pentru că le-ai mâncat tu pe toate.
  • Măsline: O bucurie pentru copii, tot ce trebuie este să găsești sortimentul preferat. Există inclusiv măsline umplute cu migdale sau cu gogoșar, o bunătate de idee! Datorită conținutului ridicat de fenoli, măslinele au puternic efect antiinflamator, deci dați-le copiilor mai ales în perioadele în care învață mult sau nu dorm suficient sau sunt răciți.
  • Feliuțe de avocado (sau guacamole pe tortilla sau pe crackers din făină integrală) cu ardei gras roșu
  • Chipsuri de parmezan: Cum adică? Taie felii subțiri de parmezan sau parmezan ras în movilițe așa, cât încape într-o linguriță cu vârf, pune-le pe o foaie de copt, bagă-le în cuptor la 205℃ pentru vreo 3-5 minute și pune-i-le pe o farfurie, eventual împreună cu niște feliuțe de mere sau boabe de struguri.
  • Bucățele de piept de pui condimentate sau coapte în crustă crocantă
  • Bețe de morcov cu humus

Gustări care aduc energie

  • Curmale
  • Cocos sub formă de finger-food
  • Pudră de acerola presărată în orice terci, iaurt sau suc mănâncă și bea copilul
  • Stafide
  • Migdale îmbrăcate în ciocolată neagră
  • Năut prăjit
  • Felii de banana cu unt de arahide
  • Brânzeturi maturate
  • Năut prăjit
  • Fulgi de porumb
  • Lipie coaptă în cuptor (ca chipsurile)
  • Edamame prăjite

Mâncare pentru concentrare și învățare

Mâncarea preferată a creierului este zahărul. Nu, nu zahărul de masă, alb, rafinat, ci glucoza pe care corpul o procesează din tot ce mâncați. Imediat după glucoză, creierul cere acizi grași, cu precădere Omega-3, nutrient cheie pentru memorie, concentrare, învățare, stare psihică bună. Creierul este compus în proporție de 60% din Omega-3! Și pentru mai puțin stress, creierul mai vrea antioxidanți. Așadar, hai să vedem ce mâncare vrea creierul cel mai tare:

  • Afine, căpșuni, mure, zmeură, dude, coacăze, măceșe, cătină
  • Struguri negri, rodie, cireșe
  • Ciocolată cu multă cacao (îi face bucuroși pe copii, le dă stare de bine, acesta e motivul pentru care și mamele copiilor adoră ciocolata!) 😊
  • Somon, hering, sardine, pește gras. Am descoperit studii care au demonstrat că oamenii care mâncau în mod constant pește aveau mai multă materie cenușie în creier decât cei care mâncau pește rar. Și alte studii care arată o circulație sanguine îmbunătățită în creier la cei care mâncau pește în fiecare săptămână.
  • Curcumin (din turmeric). Acest condiment merită să fie presărat în orezul copiilor, în smoothieuri sau în orice mâncare (n-ai probleme dacă se colorează în galben), pentru că s-a demonstrat că ajută la apariția a noi celule (neuroni).

Semințe de dovleac: conțin fier și sunt excepționale în dietele antiparazitare (mai ales atunci când intră copiii în colectivitate, dacă sunt consummate pe stomacul gol!)

Printează lista asta și arată-i-o copilului tău ca și cum i-ai prezenta un meniu. Provoacă-l să aleagă un singur fel de mâncare de fiecare data, ca să îi faci permanent poftă și de restul. Dă-i ocazia asta doar o dată pe zi, ca să se gândească cu nerăbdare la momentul de mâine, când mama îi va da din nou șansa să mănânce deștept. 😊