Copilul meu nu mănâncă și mâncare sănătoasă!

Copilul meu nu mănâncă și mâncare sănătoasă!

Da, știu că asta este principala temere a mamelor, principala preocupare, deși asta duce adesea la frustrare și din partea copiilor, nu doar din partea voastră. Ca să primească mâncare sănătoasă, primul pas este să nu mai pui accent pe partea asta cu sănătatea. Să nu mai pui accent pe alimentele pe care tu le consideri nesănătoase. Mâncarea nu trebuie să îți lase niciodată impresia că poți păți ceva rău, dacă o mănânci. Creierul a perceput mereu mâncarea ca pe viață, ca pe energie, ca pe bucurie.

De aceea, m-am gândit să scriu un articol care să împlinească și nevoia ta de sănătate, dar și nevoia copilului de bunătate și de joacă, de plăcere. Așadar, primește de la mine 10 porunci pe care copilul tău să le respecte mai mult și mai bine decât le respecți tu pe alea la care te-ai gândit când ai citit „10 porunci”. ?

1. Fă smoothie-uri

Din lapte vegetal: de ovăz, migdale, orez, quinoa, cânepă, susan, din ce lapte vrei tu.

Cu: banane, piersici, caise, afine, căpșuni, ananas.

Îndulcește, măcar câteodată, cu miere sau cu apa în care ai hidratat curmale.

2. Fă sosuri

Copiilor le place să întingă mâncarea în sos. De aia cer ketchup.

Fă sosuri din iaurt cu condimente sau cu puțin usturoi sau ceapă verde. Îți amintești că aleg chipsurile alea cu smântână, mărar și ceapă? Fă-le acasă. Chipsurile poți să le faci în cuptor, din tot felul de legume.

Pentru fructe, fă sosuri din iaurt cu vanilie sau scorțișoară și îndulcește cu miere.

3. Fă frigărui

Din pepene roșu sau galben, ananas, măr, pomello, pere sau orice îți cere.

Fă un kebab din legume: zucchini, castravete, ardei gras, dovlecel sau roșii cherry mici-mici.

4. Fă pizza specială

Pentru blat, folosește pită, lipie, baghete sau brioșe.

Lasă-l pe copil să aleagă ingredientele, oricare ar fi ele.

Nu te băga să îi explici tu că nu merge combinat ananasul cu porumb sau cu cârnat, pentru că, ghici ce, merge! N-ai mâncat tu pizza în suficiente locuri de pe lumea asta, ca să vezi ce merge.

„Cerșește-i” să vă dea și vouă și plânge-te că face pizza doar pentru el și pentru prietenii lui (chiar dacă sunt prietenii lui imaginari) și că nu vă primește și pe voi la petrecerea lor. Asta ca să îl faci să creadă că ce a făcut chiar e o bunătate. Și să se simtă mândru și valoros cu ce face.

5. Fă fluturi

Ce să fac? Fluturi?

Da, fluturi în stomac! ?

Folosește pentru trupul fluturașului morcov, varză, gulie; sau nectarină, caisă, kiwi, pepene, avocado.

Aripile fă-i-le din felii subțiri de măr sau pară și decorează cu stafide, jumătăți de struguri, boabe de rodie sau afine.

Mănâncă-i-le tu, astfel încât să aibă impresia că, dacă nu mănâncă și el, o să îi mănânci tu toți fluturașii.

6. Fă înghețată pe băț

Ori bagi smoothie-ul (de la porunca 1) în forma de popsicles, de înghețată pe băț;

Ori congelezi pe băț direct bucăți de fructe, cum ar fi pepene galben, cireșe, piersici, căpșuni, pomello și scoate-le exact când veniți acasă după o zi călduroasă în parc.

7. Fă o muzicuță

Pune într-o cutiuță tot felul de semințe: migdale, nuci, alune, semințe de susan, de floarea-soarelui, de dovleac, de merișoare, stafide aurii și „cântați” amândoi la cutiuța voastră, agitând-o. Observați cum se modifică „melodia”, cum sună diferit pe măsură ce mâncați din „cutiuță”. De când am descoperit pungile de la Lidl, din gama Alesto, cu semințe și micuțenii, cum le zice fata mea, toate plimbările în parc mi-au fost rezolvate brusc. Cum ies în parc, cum îi e foame. Scot 3 pungi de nuci, alune, fistic, migdale, caju, i-am închis gurița, i-am onorat fomița. Dacă nu știi ce să alegi, alege punga cu mix de semințe și observă ce alege copilul tău din pungă. O să fii surprinsă să vezi că, dacă i le dai separat, cum ar fi punga de migdale, punga de fistic, nu gustă. Dar dacă îl pui să aleagă din punga cu nuci și stafide, brusc devine interesant și găsește ceva de mâncat.

8. Fă un cartof bucuros

Decorați împreună un cartof copt în cuptor.

Înfigeți în el bobițe de mazăre, porumb, brânză, bucățele de gogoșar, măsline, fasole verde, faceți-i ochi, gură, „coafați-l” cu un broccoli, ca și cum ați face un om de zăpadă.

9. Fă pe plac

Roagă-l pe copilul tău să aleagă el un fruct sau o legumă pe care să ți-o dea ție să o mănânci. Și tu fă figuri, fă mofturi, așa cum face și el uneori, ca să îi dai ocazia să inventeze metode de a te convinge. Pe care, ulterior, le poți folosi și tu cu el.

10. Fă o zi de legume și fructe

Unii copii nu mănâncă ușor și cu plăcere legume. Uneori, nici fructe. De cele mai multe ori, asta se întâmplă din cauza presiunii pe care o punem pe copii în ce privește categoriile astea de alimente. De aceea, propun să desemnați o singură zi din săptămână în care să mâncăm doar legume și/sau fructe cu toții. Și să îl urmărim pe tata prin casă, ca niște detectivi, ca niște polițiști, ca să nu cumva să mănânce pâine sau vreo bucată de friptură. Împreună, puterea crește!

Nu uita!

Dacă ai făcut o zi de fructe sau legume, „o zi de durere”, fă și o zi de dulciuri, de plăcere. În felul acesta,  ziua de fructe sau legume va fi mult mai ușor acceptată.  Te sfătuiesc să mergi împreună cu copilul la Lidl și să începi prin a-i da lista cu ce aveți de cumpărat, ca să pună el în coș. E esențial să nu te bagi, ci să îl lași să pună mâna pe ele, să te întrebe el de care banane să pună, bio sau din celelalte banane, să îl faci să se simtă cât mai aproape de fructele și legumele pe care ai vrea să le mănânce. Relația cu mâncarea e cea care te face să placi sau să detești o mâncare, așadar fă din relația copilului tău cu alimentele o relație vie, o bucurie.