De câte ori pe zi trebuie să mâncăm?

De câte ori pe zi trebuie să mâncăm?

Orice mamă știe de mantra asta: “3 mese și 2 gustări” e un fel de Tatăl Nostru, un fel de Cum-te-cheamă-câți-ani-ai, un fel de Lege! Noroc că, de fapt, nu e nicio lege și noroc, că și lege dacă ar fi, tot ar fi unii care ar mai încălca legea asta.

Cine a dat legea asta? Nu se știe.

De ce? La ce s-a gândit când a dat-o? Pesemne că a fost tare înfometat. Sau că cine a dat legea asta era o mamă, pentru că principala preocupare a mamelor este “Ai mâncat, mamă? Nu ți-e foame, mamă?” 😊 Sau o fi venit de la femeile preocupate de siluetă care cred că a mânca mese mici și dese nu îngrașă.

Studiile nu au reușit să arate asta, din păcate. Sau din fericire.

 

De fapt, ce face mâncarea asta după ce ajunge în corp?

Ne dăruiește energie. Energie de care avem nevoie ca să respirăm, ca să ne bată inima, ca să alergăm, ca să mai mâncăm încă o dată, ca să învățăm, ca să vorbim, ca să înotăm, să jucăm tenis, fotbal, să citim cărți, ne oferă energie vie. Metabolismul, rata metabolică, este felul în care fiecare om folosește această energie vie. E motorul care consumă benzina, dacă ar fi să facem o paralelă între corp și o mașină. Toate mașinile primesc benzină sau motorină ca să meargă. Unele motoare consumă mai mulți litri la suta de kilometri, pentru orice face mașina aia, nu doar ca să gonească pe stradă, ci și ca să aprindă farurile, ca să semnalizeze dreapta/stânga, ca să îți dea căldură iarna și aer condiționat rece vara. Asta, la om, se numește metabolism.

Se spune că sunt oameni cu un metabolism accelerat, ca și mașinile cu mulți cai, oamenii aceia care chiar dacă mănâncă mult, nu se îngrașă. Și oameni cu un metabolism mai lent, care, oricât de puțin ar mânca, tot se îngrașă. Metabolismul este, de fapt, viteza cu care organismul consumă energia pe care o primește prin mâncare.

Ideea conform căreia dacă mâncăm mai des, creștem rata metabolică este… pfu, un mit. Există, totuși, o urmă de adevăr în asta: în timp ce mâncăm, se degajează căldură, proces numit în limba engleză the thermic effect of food. Căldura aceasta provoacă metabolismul să funcționeze accelerat, însă ceea ce contează, de fapt, sunt cantitatea și calitatea alimentelor pe care le mâncăm. Dacă mâncăm 3 mese cu câte 600 calorii fiecare (= 1800 calorii) este egal din punct de vedere termic cu a mânca 6 mese a câte 400 de calorii fiecare (= 2400 calorii), doar că aceste calorii în plus, dacă energia nu este consumată, “se depun”. Adică îngrașă. Studiile nu au arătat nicio diferență, pe parcursul a 24 de ore măsurate, între câte calorii au ars cei care au mâncat mic dejun și cei care l-au sărit, de exemplu. Desigur că am și surse științifice, cum știi că am mereu, de câte ori vorbesc eu, care să te convingă de cele de mai sus*.

Un studiu de foarte mare calitate inițiat de Department of Health Behavior, School of Public Health, a demonstrat printr-o cercetare de 4 luni pe adulți supraponderali și obezi cu vârste cuprinse între 20 și 65 de ani, că luatul sau uitatul mic dejunului în fiecare dimineață nu are vreun efect asupra greutății, adică nici nu slăbește, nici nu îngrașă faptul că mănânci mâncare dimineața.

Un aspect foarte prețios pentru mine a fost când am descoperit studii care certifică faptul că a mânca o masă dimineața ajută la reglarea glicemiei pe tot parcursul zilei în comparație cu cei care sar micul-dejun și favorizează, astfel, apariția diabetului.

S-au făcut cercetări multiple pentru a înțelege dacă micul-dejun e obligatoriu. Și s-au remarcat următoarele:

  • Cei care mănâncă mic dejun regulat sunt oameni care fac, în general, alegeri atente și sănătoase de câte ori e vorba despre mâncare
  • Și sunt oameni care au o greutate normală și nu sunt în grupul de risc pentru boli cronice (hipertensiune, diabet, boli de inimă)

Atenție! Aceste studii se numesc observaționale, adică ele nu demonstrează ceva, ci remarcă. Nu dovedesc relația de cauzalitate, ci spun așa:

Oamenii care mănâncă mic dejun au șanse mai mari să fie sănătoși pe termen lung, dar asta nu s-a putut dovedi științific. Tot prin observație, s-a remarcat că oamenii care nu mănâncă dimineața fumează mai mult, beau mai mult alcool și fac mai puțină mișcare. Te invit să te gândești la prietenii tăi sau la rudele tale și la obiceiul lor de a lua mic dejun sau nu și să observi, la rândul tău, dacă ce au remarcat americanii se aplică și la cunoscuții tăi.

Am făcut un studiu chiar eu cu ajutorul zecilor de mii de oameni care mă urmăresc în Social Media și am descoperit următoarele:

  • Mai mulți oameni mănâncă mic dejun decât cei care nu mănâncă

Topul alegerilor pentru mic dejun sunt:

  • Pe locul I: Ouă cu brânză și carne
  • Locul II: Iaurt cu nuci sau musli
  • Locul III: Lapte cu cereale
  • Locul IV: Fructe
  • Și oamenii mănâncă “pentru că așa e sănătos”, nu pentru că le e neapărat foame.

Ce nu cunoaște multă lume este că înfometarea sau postul, cum îl cunoșteam de la bunici, este o metodă care aduce incredibile beneficii:

  • Detoxifiază
  • Ameliorează sensibilitatea la insulină (pentru diabetici)
  • Scade glicemia
  • Intensifică metabolismul (chiar dacă, la început, pare că îl îngreunează)
  • Favorizează autofagia, adică un proces de curățare intracelulară în care se elimină compușii toxici care duc la îmbătrânire, boli și degenerare celulară. 

Post înseamnă 16 ore (care includ orele de noapte) în care nu mănânci combinate cu 8 ore în care ai voie să mănânci și ce mănânci alege fiecare, în funcție de ce intenționează să dăruiască și să obțină de la corpul său.

Cu grijă, însă, vă zic asta mereu: de aia lucrez individual, de aia construiesc recomandări pentru fiecare în parte, de aia trebuie să luați informațiile pe care le găsiți pe net și în cărți cu atenție! Fiecare individ reacționează diferit și pot exista persoane care, în timp ce postesc, să resimtă amețeală, stări de vomă, frisoane, dureri de cap sau leșin.

E clar, deci, că nu e obligatoriu să mâncăm dimineața ca să fim sănătoși, atâta vreme cât mâncăm sănătos, armonios, pe parcursul zilei. Ce e obligatoriu e să urmărești mereu echilibrul fizic și starea de bine psihic, în loc să alergi toată ziua după copil cu “3 mese și 2 gustări”. Cum să faci asta?

  • Vă e foame, mâncați!
  • V-ați săturat, opriți-vă din mâncat!
  • Și tot așa! 😊

Iar dacă ai citit acest material cu gândul că o să te ajut să slăbești, te ajut acum. Dacă simți că metabolismul tău ar putea să ardă mai eficient, fă asta:

  • Mișcă-te des, foarte des! Fă cât mai multă mișcare în timpul zilei: urcă scările, în loc să folosești liftul, ridică-te de pe scaun din 15 în 15 minute și fă o tură de birou, stai la un birou înalt și nu folosi scaun, stai în picioare!, mergi la magazin pe jos, în loc să iei mașina, aleargă după copii și joacă-te “prinsa” cu ei.
  • Nu te înfometa! Da, poți să mănânci mai puțin, dar nu te înfometa! Când ți-e foame și nu mănânci, metabolismul încetinește, ca să nu ardă rapid energie și te lasă și mai înfometată.
  • Bea apă și dormi bine!

 

Surse:

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9155494

Lupilu