Crina, ce pot să îi dau când începem diversificarea?

Crina, ce pot să îi dau când începem diversificarea?

Morcov, cum ce? 

Pardon, păstârnac!

Voi știți că am o problemă legată de obsesia asta cu morcovul și păstârnacul. Hai, mă, soro, serios? Ia, zi-mi, de câte ori ai mâncat piure de păstârnac în ultima săptămână? Lună? An? Eh, ia te uită! Trebuie să fie ceva ciudat dacă noi nu mâncăm deloc (sau aproape deloc) un aliment pe care îl dăm copiilor zi de zi, timp de săptămâni la rând. Ca să nu mai zic că nici atunci când li-l dăm, noi nu îl mâncăm. 

NU! Nu trebuie să diversificăm cu morcovel! Nu numai că nu trebuie, aș zice chiar că TREBUIE SĂ NU diversificăm cu morcov. De ce? Pentru că morcovul este principalul aliment care constipă. Și când îl mai combinăm și cu cereale care au ca bază orezul, imaginează-ți ce le facem bieților copii. Au mâncat, dragii de ei, luni de zile un lapte dulce și bun și sănătos și hrănitor și de ajutor...și deodată, exact acum când interesul nostru principal e să le arătăm că și mâncarea asta solidă are bucuriile și beneficiile ei, le dăm morcov și orez și ne mirăm că nu mai fac caca și că, desigur, ca o consecință firească, nu mai mănâncă.

Și atunci cu ce? Cu pară, de exemplu. De ce cu pară și nu cu măr? N-am zis NU cu măr, am dat o variantă la măr mult mai gustoasă. Ia gândește-te tu acum la un măr. Ce îți vine în minte?  Dar în gură? Ce senzație simți în gură? Îți lasă gura apă? Îți vine să zâmbești și să poftești? Nu prea. Mie îmi vine în minte un gust acrișor, ușor astringent, care nu mă scoală noaptea din pat de poftă.

Sau, dacă vrei neapărat cu măr, începe diversificarea cu un piure de la Lidl, din gama Lupilu, care e făcut din mere, piersici și banană, tocmai ca să îi potențeze aroma, gustul, textura, savoarea. 

E important să începem cu legume sau cu fructe?

Cred că știi mitul acela cu „Nu începeți cu fructe, pentru că sunt dulci și nu o să mai accepte legumele.” Care nu sunt dulci. Dar cartoful dulce e legumă? Da. Și mai răspunde-mi o dată, dacă nu te-am convins Cartoful dulce e dulce? Da. Bun, deci tocmai am demonstrat că nu contează cu ce începi, fructe sau legume, bune să fie! 

Dar cerealele?
Da, cerealele sunt folositoare, însă nu și dacă sunt rafinate. Și dacă nu le introducem în dieta copilului zi de zi. Diversificare exact asta înseamnă să nu mâncăm zi de zi aceeași mâncare, ci să avem un meniu cât mai variat. Există la Lidl un produs potrivit pentru începerea diversificării: un piure de cereale integrale cu fructe ecologice, pe care vă rog să îl tratați astfel.

  • Scoate cu o linguriță o cantitate mica de piure din borcan
  • Închide borcanul cu capacul și bagă-l în frigider
  • Nu introdu niciodată lingurița din gura copilului la loc în borcan, ca să nu transferi bacteriile din gură în mâncare. Rămase în borcan, ele vor afecta, vor deteriora mâncarea și nu e recomandat să o mai folosești și a doua oară.

Când introducem glutenul?

O să revin cu un articol doar pe tema asta curând, însă, până atunci, vă spun că ce știam noi până mai ieri-alaltăieri nu mai e de actualitate și, acum, recomandarea e să le introducem glutenul copiilor cât mai devreme în alimentație, adică în jurul vârstei de 6 luni. Atenție! Să îl introducem nu înseamnă să le dăm cereale cu gluten și lapte în biberon. Înseamnă să îi expunem încet-încet la gluten, prin cantități mici, câte 1-2 lingurițe de piure cu pesmet, de exemplu, ca în produsul special gândit pe care îl găsim în magazinele Lidl care conține mere, banana și pesmet și poate fi dat copiilor de la vârsta de 5 luni, după cum indică producătorul.

Piureurile sunt de multe ori o variantă foarte bună de alimentație pentru copilași la începutul diversificării, cu condiția să nu reprezinte mai mult de jumătate din dieta zilnică a copilului. Ingredientele din piureurile Lupilu sunt controlate, nivelul de nitriți este în afara oricărui risc, fructele și legumele sunt, de obicei, folosite imediat după ce au fost culese.

Așadar, diversificarea poate începe:

  • Cu fructe sau cu legume, cu condiția să fie gustoase
  • Cu cereale integrale, cu condiția să nu îi dai copilului zilnic cereale
  • Cu piureuri, cu condiția să nu reprezinte mai mult de jumătate din dieta zilnică a copilului

Poftă bună în noua viață!

Lupilu